Fysisk fag

Du skal vælge ét fysisk fag som du har to gange om ugen under dit højskoleophold. De fysiske fag du kan vælge mellem er Powersport, Body and Mind, Pilates og Multisport. Du skal selvfølgelig vælge dit fysiske fag ud fra, hvad du synes kunne være sjovt. Men dit fysiske fag er i høj grad også et fag, som kan hjælpe dig med at optimere din form til de idrætsgrene du har som specialefag eller til at nå dine fremtidige mål.

Se hvordan du kan sammensætte dit skema

Powersport

Powersport på IHÅ er for dig der elsker styrketræning og optimering af din styrke og form. Træningen foregår i vores eget styrketræningslokale, Frank’s Gym, som du også har fri adgang til i din fritid.

Powersport handler om at optimere din fysiske form til den anden sport du dyrker. Vi arbejder med at løfte meget tunge frie vægte i et omfang af 1-5 gentagelser. Hvis vi blive lidt tekniske så arbejder man i mere traditionel bodybuilding med at opnå øget styrke gennem muskeltværsnitsforsøgelse (hypertrofi). Det vil sige at man træner sig til større og dermed stærkere muskler. I Powersport retter vi derimod træningen mere mod nervesystemet end de specifikt arbejdende muskelfibre. Vi ønsker, med meget tunge løft, at træne evnen til at sende en større fyring af signaler fra hjernen til de arbejdende muskler. Dette har, i stedet for at belaste de enkelte muskelfibre mange gange, til formål at aktivere et større samlet antal fibre i de enkelte muskler.

Bliv stærkere uden at blive større
Denne form for træning, med meget tunge, men antalsmæssigt få løft betyder, at man gennem Powersport bliver stærkere men ikke nødvendigvis større. Med andre ord øger man sin relative styrke. Relativ styrke er en kvalitet i sportsgrene, hvor man er opdelt efter vægt som eksempelvis i kampsport. Men også i sportsgrene som bl.a. fodbold, volley og løb, hvor springstyrke og accelerationsevne ofte er afgørende, er det en fordel at være stærk uden at være tung.


Idrætshøjskolen aarhus powersport

Træning med frie vægte
Ved udelukkende at arbejde med frie vægte arbejder vi, foruden selve styrketræningen, også med at udfordre dine motoriske egenskaber samt din balance og muskelkontrol. Det kræver koncentration, når du ikke bare skal flytte de frie vægte, men også kontrollere dem, samtidig med at du kontrollerer dig selv.

Powersport er en meget effektiv styrketræningsform, som du kan bruge til at fremme dine præstationer – uanset hvilket niveau du dyrker din idræt på.

Dine undervisere i powersport

Frank Henriksen
Frank er uddannet cand.scient i Idræt og har stor erfaring som fysisk træner for klubber som AGF, BSV,  og SK Århus. På højskolen hersker han i ”Frank’s Gym” og underviser i Fitness og Powersport.

Árni Árnasson
Árni er IHÅ’s islandske bjørn med stor erfaring inden for styrketræning og skadestræning. Udover Powersport underviser Árni i Fitness, Basketball og Film.

Body and Mind

I Body & Mind arbejder vi med at få ”kroppen i balance og balance i kroppen.” Målsætningen er, at du skal opnå større kropsbevidsthed, du skal kunne bevæge dig bedre og blive mere bevidst om din tilgang og motivation for træning. Du udfordres gennem stabilitetstræning med forskellige redskaber, mindfulness, yoga, tai chi, udstræk og afspænding. Du får en kropserfaring som du kan bruge hele livet.


idrætshøjskolen aarhus body & mind

Dine undervisere i Body & Mind

Inga Schjøtt
Underviser i Pilates, Body & Mind, Dansk og Multiart. Hun er også IHÅ’s studievejleder og i det hele taget én man altid kan gå til.


Pilates

Pilates er systematisk træning af hele kroppen. I pilates arbejder vi med at opbygge en stærk kernemuskulatur samtidigt med at vi arbejder med fleksibilitet, koordination og balance – alt sammen mens vi fokuserer på at kontrollere vores åndedræt.

Pilatestræning giver lange og smidige muskler og sikrer en korrekt og sund kropsholdning. Vi arbejder hovedsageligt med de dybereliggende muskler, og har især fokus på små og ofte inaktive muskelgrupper. Målet er at styrke musklerne og forbedre vores muskelkoordinationen gennem styrkeøvelser, udspænding og bevidst vejrtrækning.

Styrk din kropsholdning
Pilates forbedrer din kropsholdning, stimulerer din blodcirkulation og forbedrer din kropsbevidsthed. Grundlaget for alle de øvelser vi laver er at træne vores “powerhouse” og core-muskulatur. Vi arbejder dermed meget med at opbygge musklerne omkring rygsøjlen og maven, også kaldet støttemusklerne. Derudover trænes musklerne i bækkenbunden og den dybe mavemuskel målrettet.

Vi arbejder med pilates-principperne på forskellige måder. Vi laver træner på måtter, med pilatesbolde og med theraband træningselastikker. Alle bevægelser udføres langsomt og jævnt, hvilket gør at musklerne og leddene blevet skånet. Pilates er træning der både er god til forebyggelse af overbelastning i forbindelse med de andre sportsgrene du dyrker og til genoptræning efter skader.


idrætshøjskolen aarhus pilates

Pilates handler om kontrol, styrke og udholdenhed i hele kroppen – du vil blive overrasket over hvor effektivt det er.


Inga Schjøtt
Underviser i Pilates, Body & Mind, Dansk og Multiart. Hun er også IHÅ’s studievejleder og i det hele taget én man altid kan gå til.


Multisport

I Multisport arbejder vi med motorisk alsidighed som et af grundelementerne. Vi prøver forskellige alternative spil og sportsgrene af og elsker en god lille konkurrence.

I Multisport kan du komme til at prøve kræfter med alt fra golf til bueskydning og flagfootball. Springgymnastik er også et af de lidt mere faste indslag i Multisport.

Formålet med Multisport er som nævnt at udvikle din motoriske alsidighed. Det betyder, at jo bedre kontrol du har over din krop og motorik jo hurtigere og nemmere kan du lære nye sportsgrene.

Multisport er et rigtigt godt udgangspunkt for alsidig træning. Hvis du overvejer at søge ind på en af idrætsuddannelserne på universitetet eller seminariet kan Multisport hjælpe dig med at blive godt forberedt.


idrætshøjskolen aarhus multisport

Kin-Ball er bare ét af de spøjse boldspil du sikkert vil prøve af i Multisport.

Søren Kiilerich
Søren har en B.A. i Idræt og stor erfaring som underviser. Ved siden af sit arbejde på højskolen er han Børne- og ungekonsulent ved DBU Jylland.